Monday, September 3, 2007

KENAPA MERINDU?

Kali ini ada jawapannya mengapa aku terlalu merindu kepada sahabat-sahabat yang berada nun jauh di negeri di bawah bayu. Kenangan bersama mereka kembali terbayang di ruangan mata, seakan terdengar gelak tawa dan tangis hiba. Kini, rindu hadir tanpa diseru dan tak kira waktu. Seakan terngiang di telinga ucapan pedih tika bersengketa tapi hati tetap berkata...kaulah sahabat kaulah saudara. Kami segera menjernihkan suasana. Hubungan persahabatan semakin erat dan kini telah mengjangkau usia 2 dekad lamanya.

Baru-baru ini aku dikejutkan dengan berita kematian seorang sahabat, Jamieh Hj Marusin. Tanpa disedari aku menangis sedih sambil mengenangkan saat pertemuan terakhir kami di Pekan Tuaran setahun yang lalu. Beliau sangat gembira tika itu dan sempat memperkenalkan cucu sulungnya dan selepas itu bersungguh-sungguh menjemput kerumahnya di Sg. Damit. Lamunan ini terhenti seketika dan aku kembali sedar dan bertanya, benarkah Jamieh yang meninggal?, kenapakah tiada seorang pun di antara sahabat kami yang terlebih dulu memberitahuku? Lantas aku menghubungi Jasman di Kota Kinabalu dan beliau pun terkejut mendengarnya dan berjanji untuk segera mendapatkan berita yang sahih. Keesokannya, Jasman mengirim SMS yang berbunyi, "hapuskanlah airmatamu, bukan Jamieh yang meninggal tapi adiknya, al Fatihah buat Sapiee."

Sejenak hati kembali tenang dan segera memikirkan, apakah ini ujian Allah swt padaku? Hanya ada rasa rindu pada sahabat yang telah pergi buat selamanya. Sedangkan selama hayatnya lupa untuk selalu bertanya kabar berita, susah senangnya, sakit demamnya tidak pula nak ambil tahu. Sdr Jamieh dan sahabat sekalian, aku berjanji akan selalu menghubungi kalian, InsyaAllah. Sesungguhnya, aku tak sanggup lagi untuk menanggung rindu yang sebegitu!

1 comment:

Anonymous said...

Info terkini, 05/09/07: Isteri Dr Woran Hj Kabul telah kembali ke rahmatullah. Al Fatihah. Moga roh almarhumah ditempatkan dikalangan orang yang beriman. Amin...