Saturday, May 5, 2007

KONFLIK PERHUBUNGAN

Ketika ada seseorang yang sedang mengalami konflik dengan kita, hubungannya dengan kita menjadi buruk. Hilang kemesraan setiap kali berbicara dengannya. Kita ada kecenderungan untuk menghindari melihat wajahnya atau mendengar suaranya.

Keadaan seperti ini boleh terjadi antara kita dengan orang-orang yang dekat dengan kita. Seperti dengan rakan kerja,bos, teman, atau siapapun juga. Ketika kita mengharapkan komunikasi dengan mereka disaat seperti ini, kita mempergunakan surat, memo, atau email, hanya dengan alasan kita tidak mahu bertemu muka atau dengar suaranya. Tapi hal seperti ini akan membuat hubungan semakin buruk.

Sebuah buku berjudul Simply Strategic Stuff, memberikan tips untuk mengatasi permasalahan seperti in, “when you are in any type of relational conflict with the individual. Talk with him or her in person so that you can see the eyes, watch the body language, and sense the person’s spirit“. (halaman 178-179).

Saya berpendapat ianya tips yang bagus. Boleh kita terapkan dalam kepemimpinan ditempat kerja ataupun dalam kehidupan seharian kita. ;)

No comments: