Wednesday, April 18, 2007

ADAKAH AKU JUGA SI TANGGANG MODEN ITU?

Semalam kita pasti hiba bila media cetak dan elektronik memaparkan isu ibubapa yang sudah tua diabaikan anak sendiri. Ketika negara dan modal insannya dikerahkan tenaga untuk mencapai cita negara maju, ibubapa yang melahirkan modal insan ini pula disisihkan. Sungguh tidak mengenang jasa anak-anak sekarang. Seperti yang dilaporkan akhbar, ada golongan profesional yang menghantar orang tua mereka ke pusat jagaan dengan membayar yuran serendah RM20. Alasan mudah yang diberi kerana orang tua mereka tidak kesunyian kalau berada di pusat jagaan. Maka selesailah tanggungjawab sebagai anak tanpa perlu lagi melawat dan menjaga mereka selepas itu. Inilah yang akhbar semalam gelarkan sebagai Si Tanggang Moden.

Saya sebagai anak yang juga punya ibubapa segera menginsafi dan muhasabah diri. Berbagai soalan (spt dibawah) yang perlu dijawab kerana bimbang tanpa disedari mungkin saya juga Si Tanggang Moden itu:

  • Berpuashatikah orang tua aku dengan layanan yang aku berikan?
  • Pernahkah aku berkata dan berbuat sesuatu yang telah mengecilkan hatinya?
  • Cukupkah duit yang diberi padanya setiap bulan?
  • Cukup kerapkah aku menziarahinya atau menelefon bertanya khabar?
  • Pernahkah aku derhaka akan perintahnya atau ingkar dengan permintaannya?
Walaupun ada jawapan positif terhadap semua persoalan tersebut, saya cukup sedar ianya belum mampu untuk membayar dan membalas segala pengorbanan, kasih sayang dan jasa mereka. Mereka memelihara kita bagai menatang air yang penuh dan sentiasa mengharapkan kita cepat membesar dan menjadi anak yang berguna. Setelah menjadi dewasa, ada pangkat dan harta, wajarkah kita menyisihkan mereka, mengeluh dengan karenah mereka. Lebih dahsyat lagi sehingga ada yang bertanya, bila lagi orang tua ni akan meninggal? BerAstaghfirullah banyak-banyak.....semoga tiada bisikan syaitan seperti itu dihati kita.

Mungkin kita perlu akui bahawa apa saja yang kita ada pada hari ini adalah milik ibubapa. Mereka adalah permulaan hidup kita. Tanpa mereka siapalah kita. Dengan itu mungkin kita akan rasa lebih selamat, selesa dan gembira kerana ibubapa sentiasa menjadi keutamaan di dalam senarai. Namun kita kena terus bertanya, ADAKAH AKU JUGA SI TANGGANG MODEN ITU?

p/s: Marilah kita berdoa agar Tuan Haji Muhd Kamil segera sembuh dari sebarang penyakit yang dihidapinya.

2 comments:

Anonymous said...

semoga hidupmu dicucuri rahmat allah swt...serta di beri "Nur" dan"hidayah" tq

Anonymous said...

sesungguhnya aku bukan si tanggang moden itu...wawaZheart@rocketmail.com