Sunday, April 8, 2007

JANGAN TUNGGU ROH MERINTIH

Setiap insan yang hidup pasti akan mati. Malaikat Izrael pasti akan datang untuk mencabut nyawa, memisahkan roh dari jasad. Tatkala itulah roh akan merintih rayu berdoa agar Allah swt memberikan sedikit masa lagi kepadanya untuk hidup. Roh mohon tangguh untuk tidak mati, bukan dalam tempoh yang lama tapi sekejap sahaja. Mengapa? Roh mohon agar ianya diberi kesempatan untuk infak fisabilillah....tapi sayang seribu kali sayang semuanya sudah terlambat.

Baru kita sedar ketika itu hartabenda sudah tiada gunanya, wangringgit sudah tiada nilainya JIKA semasa hayat dikandung badan kita bakhil, kedekut untuk bersedekah, berkira untuk menderma ke jalan Allah, kurang beramal dan segalanya.... yang patut dilakukan oleh hamba terhadap Allah. Maka sia-sialah usia yang kita habiskan selama itu..(sejak lahir hingga Izrael tiba untuk mencabut nyawa).

Saya ingatkan diri saya dan juga pembaca budiman (p/s: kepada kawan karib tolong ingatkan kalau saya lupa), jangan kita tunggu sehingga roh merintih... Segerakan infak fisabilillah semasa ajal belum tiba, tingkatkan iman dan takwa dan jauhi dari melakukan perkara yang mungkar.

No comments: